JAN ČERNÝ

Zlín je plný mladých talentů, ale jen málokdo má tak výrazný rukopis jako Honza Černý (Jan Cerny Wear). A tak jsme rádi, že si v rámci své cesty do Brna, kde se prezentuje na výstavě Budoucnost tradice, našel čas na krátký rozhovor. Co nám tedy tento mladý talentovaný návrhář prozradil o sobě a o svém postoji k módě?

1. Řekni nám něco o sobě Honzo. Prozraď, co tě nejvíc vystihuje.

Jmenuji se Jan Černý, studuji design oděvu na UTB Zlín a miluju v lidech vytvářet nové pocity a zážitky.

2. Kdy sis začal pohrávat s látkami, jehlou a nití, se samotnou myšlenkou, že se staneš návrhářem?

Asi týden před deadlinem přihlášek na vysokou… Bylo to velmi spontánní, samozřejmě jsem si vědom módy už od mala, ale zlom u mě nastal asi až v maturitním ročníku na gymnáziu, kdy jsem shodou různých okolností viděl show Jakuba Polanky na pražském fashion weekendu. Díky tomuto silnému zážitku jsem nad touto kariérou začal vážně přemýšlet.

3. Víme o tobě, že jsi se věnoval blogování a dokonce jsme natrefili i na tvé staré vlogy. Nechtěl by si se k tomu znovu vrátit?

Myslím, že jsem nějak vyčerpal své nadšení do blogování a točení videí. Měl jsem pocit, že skrze tyto kanály už nemám co sdělit světu. Jsem si mnohem jistější v módě a vidím v tom pro mě mnohem větší smysl. Asi mě to nenaplňovalo tak, jak to, co dělám teď.

4. Co si myslíš o návrhářích v ČR celkově? Nevytrácí se z kolekcí hlavní myšlenka? Nemyslíš si, že kolekcím chybí individualita a nápad? Nemáš pocit, že se návrháři příliš přizpůsobují konzumnímu trhu a poptávce?

Ty, jako designér, chceš -a musíš- prodat. Asi proto jsou kolekce v Česku někdy hodně přizpůsobené poptávce. Je to přirozené, ale myslím, že pro prezentaci na mole má vzniknout více vizuálně zajímavá show, neseskládaná jen z kousků, které potom budou viset na ramínkách v obchodě. Když se podíváš do zahraničí, taky se tam prezentují looky přizpůsobené cílové skupině, ale jsou více dotažené ve všech aspektech. Fashion week je u nás oslava módy. Nemáme přeplněný sál světovými nákupčími a pressem, neuzavírají se smlouvy na velké objednávky, a tak je to nakonec stejně jen o lásce designera ke své práci a o jeho nadšení, které by mělo být patřičně oceněno. Myšlenka se z kolekcí myslím nevytrácí, designér ji vždycky v hlavě má, otázka je, jak moc je originální nebo viditelná a srozumitelná pro veřejnost.

5. Co je pro tebe v rámci tvorby největší vášní? Příprava nové kolekce/přehlídky nebo zakázková tvorba pro klienty?

U tvorby na zakázku a při tvoření šatů přímo pro majitele nastává konfrontace s realitou, střet s tím, co nás studenty čeká po škole v celé své kráse. Často mě to trochu znervózňuje, při tvoření kolekce má člověk větší volnost, vytváří věci, které mají fungovat na mole, mají mít koncept, mají vytvořit ucelenou skupinu. Ale miluju dělat oboje, kdyby chyběl jeden z těchto dvou prvků, něco by bylo špatně, a já jsem moc rád, že už teď můžu jak prezentovat nové kolekce, tak vytvářet kousky přímo pro jejich majitele, a tak se více připravit na život, který začne, až vyskočím z tohoto akvárka.

6. Co pro tebe znamená tradice a historie? Jakou roli hraje v tvých kolekcích?

Teď u mě hrají roli docela velkou. V posledních dvou kolekcích jsem se vracel ke kořenům, myslím, že je to ovlivněno celou situací dnešního světa, back to the roots už je klišé, které ale vládne. Od regionálních potravin až po velké módní domy odkazující se na své dědictví a kořeny, a když je nemají, tak si je vytvoří. Je to prostě obraz doby. Je to to, co lidé chtějí. U mě to ale přišlo naprosto přirozeně. Vážím si svých kořenů, svého kulturně bohatého kraje, a chtěl jsem tomu všemu vzdát hold. V další kolekci už to ale úplně regionální nebude, přesunu se k hledání spíše v historii.

 

Ph. + video: Dominik Šmuhař
Production: Kristýna Škamralová, Dominika Vlčková
Models: Jakub Feranec, Anna Šebelová, Monika Krahulíková, Martin Beneš
Muah: Veronika Vašková, Zdeněk Nedorost
Music: Andy Stott – Violence

Markéta Slámová
Autor článku:

Má ráda nové a neotřelé nápady jak v módě, tak v designu. Je tak trochu "shopaholička", takže vás bude informovat o tom, kde dobře a kvalitně nakoupíte. Také vám bude přinášet reporty ze zajímavých akcí.

Co na článek říkáte?